Tezy wypracowane przez „Grupę Roboczą” w dniach 16.01-02.04 2013 r.

Informujemy, że dnia 2 kwietnia 2013r.  zakończyła prace powołana przez Ministra Tadeusza Jarmuziewicza grupa robocza do opracowania propozycji zmian w systemie badań technicznych pojazdów, w której obradach uczestniczył Prezes OSDS  Waldemar Witek.

Grupa robocza wypracowała dwadzieścia dwie tezy, które w dniu wczorajszym zostały przedstawione do rozpatrzenia Panu Ministrowi Tadeuszowi Jarmuziewiczowi oraz Panu Dyrektorowi Andrzejowi Bogdanowiczowi.

W skład grupy weszły organizacje takie jak: TDT, PISKP, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, OSDS,  Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Związku Powiatów Polskich, Związku Dealerów Samochodowych, , POLGAS Sp. z o.o., Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej

Celem grupy roboczej było sformułowanie propozycji rozwiązań strategicznych systemu badań technicznych pojazdów

Tezy które udało się wypracować:

1. Wprowadzenie ujednoliconych programów funkcjonujących na SKP (rejestr badań technicznych SKP). Określenie minimalnych standardów systemów teleinformatycznych do obsługi SKP

1a. Stworzenie centralnego rejestru badań technicznych pojazdów oraz ich wyników dostępnych ON-LINE.

1b. Wprowadzenie obowiązku archiwizacji wyników badań ze wskazanych urządzeń kontrolno – pomiarowych.

2. Stworzenie centralnego rejestru stacji kontroli pojazdów oraz uprawnionych diagnostów.

3. Wprowadzenie zapisów  określających minimalne wymagania dla ośrodków szkolących diagnostów – działalność gospodarcza w zakresie prowadzonych szkoleń powinna być działalnością regulowaną.

4. Wprowadzenie obowiązkowych okresowych szkoleń dla diagnostów.

5. Wprowadzenie w przepisach jednoznacznego zapisu zobowiązu-jącego diagnostę do tego, aby rozpoczęcie badania technicznego pojazdu poprzedzone było:

–        identyfikacją i wykonaniem dokumentacji fotograficznej

–       wpisaniem numeru rejestracyjnego badanego pojazdu do rejestru badań,

–       pobraniem opłaty za badanie techniczne przed jego wykonaniem.

6. Stworzenie centralnego rejestru danych homologacyjnych pojazdu dającego możliwość diagnościedostęp on-line

7. Stworzenie przepisu regulującego zasadę odliczania kosztu z tytułu użytkowania pojazdu przez przedsiębiorcę, jedynie w przypadku gdy pojazd posiada ważne badanie techniczne.

8. Wprowadzenie zapisów w prawie nakładających na właściciela pojazdu sankcje z tytułu użytkowania pojazdu bez ważnych badań technicznych oraz odpowiedzialności posiadacza dowodu rejestracyjnego za stan techniczny pojazdu. Wprowadzenie sankcji za niedotrzymanie terminów PRD w związku z przejściem własności.

9. Wprowadzić możliwość dokonywania czasowego wycofania z ruchu wszystkich rodzajów pojazdów.

10. Wprowadzić system określania daty następnego badania liczonej od daty pierwszej rejestracji pojazdu.

11. Dostosowanie cennika do aktualnie obowiązującego rozporządzenia dotyczącego zakresu i sposobu wykonywania badań technicznych pojazdów (ujednolicenie zapisów, przejrzysty przekaz).

12. Wprowadzenie zewnętrznego oznakowania pojazdu w formie naklejki na szybę czołową pojazdu dokumentujące pozytywny wynik badania technicznego.

13. Modyfikacja zapisów odnośnie sankcji w stosunku do diagnostów wykonujących niewłaściwie badania techniczne pojazdów – gradacja kary.

14. Wprowadzenie zasady okresowej kontroli i kalibracji urządzeń kontrolno – pomiarowych stanowiących wyposażenie stacji kontroli pojazdów zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, przez uprawniony do tego rodzaju działalności specjalistyczny serwis.

15. Uznanie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia badań technicznych pojazdów za działalność licencjonowaną lub wymagającą zezwolenia.

16. Zmiana kompetencji organów sprawujących nadzór nad stacjami kontroli pojazdów poprzez rozdzielenie kompetencji do kontroli w obszarze administracyjnym i kontroli obejmującej wyposażenie kontrolno – pomiarowe stacji kontroli pojazdów oraz jakość badań technicznych pojazdów.

17. Przegląd wymagań stawianych kandydatom na diagnostów.

18. Wprowadzenie stosownych zapisów w ustawie – Prawo o ruchu drogowym, uznających za przedsiębiorcę podmioty takie jak: szkoły kształcące w kierunku samochodowym, jednostki budżetowe i samorządowe, wojsko, policja.

19. Powołanie grupy roboczej do przeglądu aktów prawnych związanych z badaniami technicznymi, rejestracją pojazdów oraz warunkami technicznymi pojazdów.

20. Wprowadzenie zapisów eliminujących proceder przekazywania tzw. „gadżetów” za wykonanie badania technicznego na danej stacji kontroli pojazdów.

21. Podkreślenie w ustawie PoRD niezależności diagnosty w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów. (Propozycją OSDS było stworzenie ustawy – o zawodzie diagnosty.)

22. Rozszerzenie listy dodatkowych badań technicznych o:

–        dodatkowe badanie techniczne na wniosek właściciela celem sprawdzenia stanu technicznego pojazdu;

–       dodatkowe badanie na wniosek policji lub Inspekcji Transportu Drogowego celem sprawdzenia stanu technicznego pojazdu;